Είναι κάτι φορές που μας κολλάει ένα τραγούδι τόσο που το έχουμε συνέχεια στο μυαλό μας και το επαναλαμβάνουμε. Το ίδιο έπαθα κι εγώ με ένα αρκετά παράξενο τραγούδι, τη μαυρομάτα Τηλλυρκώτισσα. Πρόκειται για έναν εκπληκτικό κυπριακό συρτό, που τραγουδιέται με αυτό τον παράξενο τρόπο. Υποτίθεται πως οι κάτοικοι της περιοχής χρησιμοποιούσαν αυτό τον τρόπο για να μη γίνονται αντιληπτοί από τους Τούρκους καθώς μιλούσαν. Εάν σε αυτό προσθέσω και την άγνοιά μου περί της κυπριακής διαλέκτου (πλην ελαχίστων λέξεων και φράσεων), τότε ακούγοντάς το είναι σαν να ακούω μια απόλυτα παράξενη ξένη γλώσσα.
Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν πολλά τέτοια παράξενα ιδιώματα. Το πιο κοντινό σε μένα είναι το τσακώνικο ιδίωμα και εδώ που τα λέμε, θα ήταν πολύ χρήσιμο να το μιλάει κανείς μιας και κανείς δεν πρόκειται να τον καταλαβαίνει.
Το παραπάνω τραγούδι μου κόλλησε από την Κυριακή, όταν τυχαία το ανακάλυψα. Δεν είμαι ιδιαίτερα λάτρης της παραδοσιακής μουσικής. Την ακούω και πολλά κομμάτια της μου αρέσουν αλλά πολύ σπάνια θα καθίσω να ακούσω χωρίς να υπάρχει λόγος, όπως για παράδειγμα γάμος ή παρόμοια κοινωνική εκδήλωση. Η Τηλλυρκώτισσα φαίνεται όμως πως με μάγεψε αρκετά με τα μαύρα της τα «μάθκια» και από τότε την ακούω συνέχεια.

About profusion

a man of respect, a man of honour.

4 responses »

  1. Ο/Η mad λέει:

    είναι σαν κορακίστικα και σίγουρα πολύ έξυπνος τρόπος να συνεννοείσαι χωρίς να σε καταλαβαίνουν (αν κρίνω εξ ιδίων, όταν χρησιμοποιούσα τα κορακίστικα). Thanx για το στίχο!

  2. Ο/Η profusion λέει:

    Ναι, οντως το συνηθιζαν τοτε για να μην τους καταλαβαινουν αλλα η παραδοση αυτη διατηρειται και στις μερες μας, οπως με τα κορακιστικα που αναφερεις. Παντως εγω εχω πορωθει με το τραγουδακι και με την ερμηνεια της Αννας φυσικα!

  3. Ο/Η boxeraki λέει:

    χεχεχεεχε το έχω ακούσει άλλη μια φορά στο παρελθόν πάλι απο το youtube. Είναι όντως από τα όμορφα της παραδοσιακής Κυπριακής μουσικής μαζί βέβαια με τα ριάλια!

  4. Ο/Η profusion λέει:

    και μαζι με ενα αλλο ακομη που δεν ξερω τιτλο αλλα λεει «ελα κορου να δουμε τα μαυρα σου τα μαθκια»

Σχολιάστε

