Πρωτομαγιά χθες και οι γνωστές ορδές ξαμολύθηκαν στας εξοχάς για να γιορτάσουνε το Μάη και να πιάσουν και το μαγιόξυλο, που έτσι κι αλλιώς κάθε μήνα το πιάνουν. Το αδιαχώρητο γινόταν πάλι σε χωριά, εξοχές και πηγούλες και μόλις τους έπιασε φευγιό, άφησαν πίσω και το σκουπιδολόι τους, έτσι για να μην ξεχνάμε την καταγωγή μας. Έτσι βρέθηκα κι εγώ σε ένα ωραιότατο εξοχικό μέρος, ψηλά επάνω στα βουνά. Πέντε έξι σπίτια είχε όλα κι όλα, είχε όμως και μια ταβέρνα ξακουστή που εκείνη την ημέρα ήταν φίσκα κιόλας. Παραδίπλα, σε μια αλάνα που στην άκρη της έχει μια πηγή, είχανε μαζευτεί καμιά 40αριά και βάλε άτομα, είχαν στρώσει τραπέζια και τρωγόπιναν καθώς έψηναν σουβλάκια. Δεν θα σταθώ καθόλου στο πόσο έφαγαν ούτε και στις χοντρές που φορούσαν τα κολλητά μπλουζάκια για να υποδεχτούν το Μάη. Αν ήμουν εγώ ο Μάης, με τέτοια υποδοχή με τα πατσοκοίλια έξω, σιγά μην ερχόμουν. Θα το έβαζα στα πόδια και θα είχατε από Απρίλιο απευθείας Ιούνιο. Τι σου είναι οι παπούδες, όμως. Τελικά πρόκειται για πολύ ματαιόδοξα άτομα. Ήταν ένας που χόρευε και έκανε φανερές προσπάθειες να σύρει στο χωρό και τα 70 του χρόνια. Όταν όμως τύχαινε να περάσει κανένα αμάξι, τότε να δεις κουνήματα και τσαλίμια λες και νόμιζε το χούφταλο ότι θα τον πρόσεχαν οι κυρίες και θα σαγηνεύονταν από τον Τραβόλτα του Τσάμικου που έκρυβε μέσα του. Όταν λίγη ώρα αργότερα σωριάστηκε στην πλαστική καρέκλα, ετοιμάστηκα για καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση. Ευτυχώς δεν χρειάστηκε.
Πάντως, παρά τους λαχταριστούς μεζέδες της ταβέρνας που μου έπαιρναν το μυαλό μακριά, δεν αντιστάθηκα στη γοητεία της παρατήρησης του κόσμου των ανθρώπων. Βρισκόμουν στην αρκαδική γη, όπου πολύ παλιά ο Πάνας πηδούσε από εδώ κι από ΄κει. Καμιά φορά, όταν κουραζόταν από το πολύ πήδημα, πηδούσε και καμιά κατσίκα και τον έχουν δει τσοπάνηδες μέχρι και στα πολύ πρόσφατα χρόνια, σου λέει. Ο κακός μου εαυτός, όμως, δεν μπόρεσε να μη ρίξει την κακία του. Προφανώς επρόκειτο για κανέναν πολύ τσαχπίνη τσοπαναραίο που μαγεύτηκε από τα λάγνα προσόντα της Μπιρμπίλως.
Πάντως η δημοτική μας παράδοση, μέσω του τραγουδιού, με έκανε να κάνω πολλές ασύνδετες σκέψεις. Διότι άκουσα εκείνο το άσμα που λέει ¨παντρεύεται ο Αυγερινός καλέ σήμερα¨ και σκέφτηκα ότι κατ΄ευφημισμόν πρέπει να λέγεται. Πως λέμε τη Μαύρη Θάλασσα Εύξεινο Πόντο; Ένα τέτοιο πράμα. Γιατί κι αν δεν έχω πάει σε γάμους, πολύ λίγους γαμπρούς είδα που θα μπορούσες να τους αποκαλέσεις ¨Αυγερινούς¨. Να, ο τελευταίος γαμπρός που είδα ήταν τόσο χοντρός που θα έπρεπε να τον αποκαλέσεις ¨Γαλαξία¨ ολόκληρο και όχι ¨Αυγερινό¨. Σε έναν άλλο γάμο που είχα πάει, πάλι, το τραγούδι θα έπρεπε να ερμηνεύεται κάπως διαφορετικά, δηλαδή : ¨παντρεύεται ο Αυγερινός καλέεεε σήμερααα¨όπου το τραβηγμένο φωνήεν θα πρέπει να προφέρεται λουγκροειδώς, σαν να ακούς την Καρλότα να ερμηνεύει το ¨έλα, έλα, έλα, πάρε με από πίσω¨. Είναι από τους γαμπρούς εκείνους που οι οικείοι τους βιάζονται να τους παντρέψουν γιατί ψύλλοι στα αυτιά τους μπήκανε. Σε έναν τέτοιο γάμο πήγα να χαιρετήσω το γαμπρό μετά το μυστήριο και μου είπε: ΅σε ευχαριστώ αγάπη μου, και στα δικά σου¨με το σίγμα συρρίτων, σαν την Άντζελα Δημητρίου.
Υπάρχουν όμως και δημοτικά με σαφέστατο σεξουαλικό υπονοούμενο. Να, για παράδειγμα το γνωστό σουξέ ¨κι η Χρύσω μας εφάνηκε να ροβολάει στη στάνη μαζί με τον τσοπάνη¨. Και έρχομαι να ρωτήσω, ως καθόλου καλοπροαίρετος άνθρωπος: τι δουλειά είχε η Χρύσω, κορίτσι πράμα, με τα σεγκούνια της, με τα χρυσά της τα δόντια ως τσελιγκοπούλα που ήτο, με το τελευταίο μοντέλο γαϊδαράκου της, να ροβολάει στη στάνη μαζί με τον τσοπάνη; Μπα, μάλλον είμαι κακός άνθρωπος, δατς ολ… Για ¨άρμεγμα¨θα είχαν πάει τα παιδιά…
Εκεί όμως που θα είμαι κάθετος είναι στο τραγούδι που λέει ¨ρίξε τα μαλλιά σου μωρ΄Σταυρούλα μ΄πίσω¨. Όσο καλοπροαίρετος και αν είναι κανείς, δεν μπορεί να μην του πάει το μυαλό σοτ πονηρό. Με λίγα λόγια, θέλει να ρίξει την πλούσια κόμη της πίσω η Σταυρούλα, ώστε να την πιάσει ο άλλος από τον κότσο και να τη βατέψει. Αυτό είναι και δεν μου το βγάζετε από το μυαλό.
Η ώρα πέρασε, πληρώσαμε και φύγαμε. Μόλις μπαίναμε στο αμάξι, ένα άλλο αμάξι σταμάτησε δίπλα μας και μας ρώτησε τι γινόταν εκεί. Τον κοίταξα με το ύφος¨φτου σου, θα έπρεπε να ξέρεις¨και του απάντησα: ¨παντρεύεται ο Αυγερινός καλέ σήμερα!¨

About profusion

a man of respect, a man of honour.

2 responses »

  1. Ο/Η alma de silencio λέει:

    Τι έγινε ρε παιδιά το κλείσαμε το μαγαζί;;κανένα σχόλιο;;τσ τσ τσ. φίλτατε profusion εσύ κουβέντα;;χααχαχα.αναφορικά με το κειμενάκι δεν μπορείς να φανταστείς πόσο σε νιώθω γιατί εμένα το χωριό μου που είναι εξαφανισμένο από τον πολιτικό χάρτη Ελλάδος, μια μεγάλη δόση φτηνού machismo να το πω, δήθεν brutality να το πω, όχι τελικά γεροντικής ανίας θα το πω για να είμαι 100% μέσα την έχει. Κάθε χρόνο γίνεται το μεγάλο πανηγύρι( που κατά περίεργο τρόπο από τότε που έφυγα από την Ελλάδα πολύ το διασκεδάζω και το χαίρομαι)και το πάρτι νεολαίας!!!Είδες πρόοδο;;;Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι το εξής:αφού είναι πάρτι νεολαίας, τα πουρά γιατί μαζεύονται;;;Έχεις καμία εξήγησή;;Άσε που ούτε να χαρείς μπορείς γιατί αν σε πιάσουν στο στόμα τους οι κουτσομπόλες του χωριού δεν σε ξεπλένει όχι ο Δούναβις, ούτε ο Νιαγάρας!!!Στο τέλος του Αυγούστου έχουν το δικό τους πανηγύρι!Έχω πάει εγώ ποτέ στο δικό τους;;;;(η αλήθεια είναι ότι με ενοχλεί το κλαρίνο γι’ αυτό δεν πάω)Αnyway let´s not be so negative;besides έχει πλάκα μωρέ…..Ναι ναι είμαι το ξέρω είμαι ανώμαλος άνθρωπος( εδώ η γιαγιά μου ήθελε να με πάει για εξορκισμό όταν ήμουν μικρός!).

  2. Ο/Η silia λέει:

    Έλα μωρέ … μην είσαι κακός με τους 70άρηδες … Η ζωή δεν τελειώνει στα 70 ….
    Κάπου στα …. 71 . Μπορεί και στα 72 ….
    Είδες τί έκανες τώρα ;;;… Με παρέσυρες να λέω κι εγώ , κακίες .
    Τελικά η κακία , είναι γκαραντί και ανέξοδος τρόπος , εκτόνωσης .
    Καλό μήνα .

Σχολιάστε

